پارامترهای تاثیرگذار در انتخاب نوع انکر بین مکانیکی و شیمیایی

امروزه با توجه به تغییرات و بروز رسانی های صورت پذیرفته روی آیین نامه، که از جمله می توان به تغییرات در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و همچنین گسترش مباحث مربوط به بهسازی لرزه ای سازه ها در رابطه با طراحی عملکردی سازه ها به روش مقاوم سازی بمنظور یکسان سازی نیاز و ظرفیت سازه ها، استفاده از انکرهای شیمیایی و مکانیکی بمنظور نصب پلیت های فولادی در سیستم های مقاوم سازی، نصب جکت فولادی، اضافه کردن اجزای سازه ای از جمله دیوار برشی تیر یا ستون جدید و افزایش ابعادی مقاطع می باشدکه این موارد باعث افزایش ظرفیت سازه می گردد.

با توجه به موارد فوق و همچنین کاهش هزینه های مجدد مربوط به تخریب و ساخت از ابتدا و دیگر آنکه افزایش مقاومت سازه های قدیمی در هنگام مواجه به زلزله و همچنین تحلیل و طراحی عملکردهای بناهای با اهمیت بالا و با توجه به استناد فصل 17 آیین نامه ACI318-14 یکی از روش های اجرایی، استفاده از روش نصب Post install anchor می باشد.

بطور کلی انکر عضوی بعنوان واسط می باشد که در جهت انتقال نیروهای موجود اعم از کشش، برش، لنگر و… از المان الحاقی بتنی و یا فلزی به بتن موجود بوده که بطور کلی برای دو کاربرد اصلی: اتصال المان های سازه ایی مانند تیر و ستون و.. و همچنین اتصال المان های غیر سازه ای مانند تاسیسات، وال پست ها و اجزای اصلی نما و… مورد استفاده قرار می گیرد.

انکرها بصورت کلی به دو دسته ی انکرهای مکانیکی و شیمیایی تقسیم می شوند که عبارتند از:

انکر های مکانیکی دارای  عملکرد های مختلفی از جمله عملکرد اصطکاکی، انبساطی، چفت و بستی و ترکیبی از انبساطی و اصطکاکی را دارا می باشند در حالی که انکر های شیمیایی با عملکرد

چسبندگی شناخته می شوند.

:بطور کلی انکر بولت های مکانیکی و شیمیایی می توان از لحاظ موارد زیر بررسی و مقایسه کرد

  • ظرفیت باربری: در این مورد هر دو انکر از ظرفیت باربری خوبی برخوردار هستند و برای اجرای بهینه باید متناسب با کاربرد آن ها مورد استفاده قرار بگیرد، ولی در کل براورد های مهندسی نشان می دهد که برای باربری های بالا انکر های شیمیایی صرفه اقتصادی بالاتری دارند.
  • سرعت اجرا: انکرهای مکانیکی نسبت به انکر های شیمیایی سرعت اجرای بالاتری دارند زیرا بعد از اتمام نصب می توان از آن ها برای تحمل بار استفاده کرد در حالی که انکر های شیمیایی را نمی توان بلافاصله بعد از اجرا مورد استفاده قرار داد و نیاز به صرف زمانی معقول برای گیرش دارند که این زمان می تواند 12 تا 24 ساعت باشد.
  • خردگی: گاهی وجود یک فاصله اندک میان انکر و تکیه گاه در انکر مکانیکی باعث نشت آب خواهد شد و چنانچه از انکر مکانیکی فلزی استفاده شود احتمالا زنگ زدگی دارد ولیکن با استفاده از انکر های شیمیایی در مناطی با رطوبت بالا این احتمال حداقل می شود.
  • ضخامت مقطع و فاصله ازاد بتن: معمولا در شرایطی که ضخامت مقطع کم است استفاده از انکرهای مکانیکی توصیه می شود و یا در جایی که فاصله از لبه آزاد بتن کم باشد با توجه به عملکرد چسبند گی و نحوه انتقال تنش بهتر است از انکر های شیمیایی استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *